pátek 22. ledna 2010

Stripky z uplynuleho tydne

Ahoj, pratele.


Dorazily me veci z Filipin. Krabice mam v pokoji, vcetne kola. Moc jsem toho nerozbalil, z cehoz je videt, ze doufam, ze se tak do mesice budu stehovat do kampusu. No, uvidime... Veci v pokoji vypadaji opravdu dekorativne :-)

Oba posledni patky (coz tady znamena "nedele", den klidu)  jsem vyrazil na kole za dvemi geokesemi, ktere jsou vzdusnou carou asi 7 km od hotelu (ve dvou ruznych smerech). Nenasel jsem ani jednu, ale to nebylo moc prekvapive, jezto logy to rikaly. Mista byla na kesovani opravdu spatne vybrana a zalozena nekym z Kanady, kdo tady jednou projizdel. Nekdo mistni ale napsal, ze to zkusi obnovit. Obrazky (nijak zajimave) z mist kesi jsou v mych logach na geocachingu (GC1JG3G a GC1JG3C).





Behem tydne jsem si zazadal o arabsky ridicak a s nekolika ostatnimi nas vzali na ruzna vysetreni (jak vidime, jakou mam krevni skupinu) asi 50 kilometru na sever, do mesta, kde je rafinerie, a kde to lze zvladnout kratceji, nez v Jeddahu. Stejne to ale zabralo skoro cely den. Mysleli jsme, ze budeme muset take ridit - jako zkusebni jizdu s policajtem - ale nakonec to nechteli (chteli to jen na kolegovi, ktery ma ridicak vystaveny v Keni). Tak takhle vypada muj uz ctvrty ridicak (po ceskem, nemeckem a filipinskem):


Pokud mate chut, zkuste si precist me datum narozeni, je tam jak anglicky tak arabsky (arabske cislovky najdete na Internetu nebo treba i na minule fotce me pocitacove klavesnice). Kdyz prectete, uvidite, ze arabske datum rika, ze jsem se narodil 25.3.1370, tedy za vlady Karla IV. To neni chyba, ale islamske zeme pouzivaji misto Gregorianskeho kalendare tzv. kalendar Hijri, ktery zacal, kdyz Mohamed utekl z Mediny do Mekky (622 n.l.), a ktery je navic lunarni, tedy roky i mesice jsou trochu kratsi. To mi pripomina, ze mi nekdo rikal, abych si dal pozor, kdyz mi, az budu cestovat, daji do pasu platnost neceho na tri mesice, ze to jsou lunarni mesice, tedy mesice kratsi (na ty tri mesice to pry dela asi 14 dnu).

Cestou za ridicakem jsem videl prvni velbloudy. Pasli se kolem dalnice a pres dalnici meli most, ktery byl jen pro ne (tzv. "camel crossing"). Jinak krajina je tu opravdu plocha a nijaka. To nejsou zadne poustni duny, jen nedozirna planina, sem tam s keri a s par baraky, sem tam nejake jurty. Na unor jsem se prihlasil na dvoudenni vylet k nejakym znamym vykopavkam (letadlem a pak autem) - tak to pak snad uvidim trochu jinou krajinu.

Zjistil jsem, ze tady na univerzite nejsem prvnim Cechem! Uz tu pracuje jeden. Je to moc mily clovek, pracuje v Saudske Arabii uz ctvrtym rokem a jeho zena za nim prijizdi vzdy na mesic dva a zase pak putuje do Cech. Tedy to, co hodla delat Jitka, tady funguje. Rikal mi, ze to tady neni pro zeny tak omezujici, jako jinde v Arabii (treba v hlavnim meste Ryiadu). Tady pry zena muze i uprostred Jeddahu chodit bez muzskeho doprovodu. I kdyz, pripustil, je lepsi, kdyz ma zakryte vlasy.

Vcera (ctvrtek, coz znamena totez, co sobota u nas) jsem konecne navstivil stare mesto, Al Balad, v Jeddahu. Jel jsem tam i zpet taxikem, je to asi pul  hodiny jizdy od hotelu. Bylo to typicky arabske: sami obchodnici a plno zbozi vylozene do ulic, ale take moderni, mnohapatrove obchodaky. Fotky jsem se jeste neodvazil delat - musim se nekoho poptat, jak striktni zakaz fotografovani tady je. Zajimave bylo, kdyz na minaretech zacali zvat k vecerni modlidbe: vsichni obchodnici natahli pres vsechno vystavene zbozi velke plachty a odesli na dvacet minut do nejblizsi mesity. Zivot se proste na chvili v ulicich zastavil (zustaly tam jen zeny, deti a par tech cizincu).

Zaverem jeste fotku, jak se v kampusu sazeji stromy (a je jich tam takhle nasazeno stovky), a jak vypada znaceni na silnicich:



Žádné komentáře:

Okomentovat